În Monitorul Oficial nr. 655 din 24 octombrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 258/2013 al Autorității Naționale pentru Turism privind aprobarea Normelor pentru atribuirea contractelor de prestări de servicii privind organizarea în străinătate de către Autoritatea Naţională pentru Turism a evenimentelor de promovare şi dezvoltare a destinaţiilor, formelor şi produselor turistice, cu finanţare de la bugetul de stat şi din Fondul European de Dezvoltare Regională.
În extras:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1
(1) Prezentele norme reglementează procedura de atribuire a contractului de prestări de servicii privind organizarea în străinătate de către Autoritatea Naţională pentru Turism, denumită în continuare Autoritate, de evenimente şi misiuni cu rol în creşterea circulaţiei turistice în România sau cu impact în creşterea notorietăţii României ca destinaţie turistică şi/sau participarea la aceste evenimente şi misiuni în calitate de coorganizator, împreună cu asociaţiile profesionale, patronale şi organizaţiile neguvernamentale cu activitate în domeniul turismului, autorităţile administraţiei publice locale şi centrale, alte entităţi cu activitate cu impact în domeniul turismului, cu finanţare de la bugetul de stat şi din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), precum şi modalităţile de soluţionare a contestaţiilor formulate împotriva actelor emise în legătură cu aceste proceduri.
(2) Atribuirea contractelor de prestări de servicii prevăzute la alin. (1), finanţate din FEDR, se realizează cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor şi al ministrului economiei şi finanţelor nr. 665/2.604/2008 privind aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile pentru domeniul major de intervenţie 5.3. „Promovarea potenţialului turistic şi crearea infrastructurii necesare, în scopul creşterii atractivităţii României ca destinaţie turistică“ al axei prioritare „Dezvoltarea durabilă şi promovarea turismului“ din cadrul Programului operaţional regional 2007–2013, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Pe parcursul întregului proces de achiziţie publică, astfel cum este reglementat în prezentele norme, la adoptarea oricărei decizii trebuie avute în vedere următoarele principii:
1. nediscriminarea;
2. tratamentul egal;
3. recunoaşterea reciprocă;
4. transparenţa;
5. proporţionalitatea;
6. eficienţa utilizării fondurilor.
(4) Aplicarea prezentelor norme se va face prin asigurarea utilizării eficiente a fondurilor în procesul de atribuire, prin promovarea concurenţei dintre operatorii economici şi garantarea nediscriminării, recunoaşterii reciproce şi tratamentului egal al operatorilor economici care participă la atribuirea contractului.
(5) Pe parcursul aplicării procedurii de atribuire, se vor lua toate măsurile necesare pentru evitarea apariţiei unor situaţii de natură să determine existenţa unui conflict de interese şi/sau manifestarea concurenţei neloiale. În cazul în care se constată apariţia unor astfel de situaţii, se va proceda la eliminarea efectelor rezultate dintr-o astfel de împrejurare, adoptându-se, potrivit competenţelor, după caz, măsuri corective de modificare, încetare, revocare, anulare şi altele asemenea ale actelor care au afectat aplicarea corectă a procedurii de atribuire sau ale activităţilor care au legătură cu acestea.
(6) Prezentele norme respectă obligaţia de transparenţă şi asigură o publicitate adecvată pentru toţi operatorii economici cu sediul în ţară, precum şi pentru cei cu sediul într-un alt stat membru al Uniunii Europene, Autoritatea asigurând acces la informaţiile necesare referitoare la contractele ce vor fi încheiate, mai înainte de atribuirea lor, prin publicarea informaţiilor pe paginile de internet ale instituţiei, astfel încât operatorii economici să poată fi în măsură să îşi exprime interesul de a încheia contractul respectiv.
Art. 2
(1) Prezentele norme asigură cadrul organizatoric şi metodologia unitară privind organizarea şi desfăşurarea procedurilor pentru atribuirea contractului de prestări de servicii având ca obiect organizarea de evenimente şi misiuni cu rol în creşterea circulaţiei turistice în România sau cu impact în creşterea notorietăţii României ca destinaţie turistică şi/sau participarea la aceste evenimente şi misiuni în calitate de coorganizator, împreună cu asociaţiile profesionale, patronale şi cu organizaţiile neguvernamentale cu activitate în domeniul turismului, autorităţile administraţiei publice locale şi centrale, alte entităţi cu activitate cu impact în domeniul turismului, cu finanţare de la bugetul de stat şi din FEDR, precum şi criteriile de natură economică şi tehnică care vor sta la baza atribuirii acestor contracte, prin utilizarea sistemului concurenţial.
(2) În conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare (O.U.G. nr. 34/2006), obligativitatea respectării prevederilor actului normativ cadru în domeniul achiziţiilor publice se impune numai pentru contractele a căror valoare este egală sau mai mare decât cea prevăzută la art. 57 alin. (2) din O.U.G. nr. 34/2006 şi se limitează numai la prevederile art. 35–38 şi 56 din O.U.G. nr. 34/2006 şi la aplicarea, pe tot parcursul procedurii de atribuire, a principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) din O.U.G. nr. 34/2006.
(3) În cazul în care contractul de prestări de servicii prevăzut la alin. (1) are ca obiect, alături de prestarea de servicii din categoria celor incluse în anexa nr. 2B la O.U.G. nr. 34/2006 şi prestarea de servicii din categoria celor incluse în anexa nr. 2A la O.U.G. nr. 34/2006, prevederile alin. (1) sunt aplicabile numai dacă valoarea estimată a serviciilor incluse în anexa nr. 2B la O.U.G. nr. 34/2006 este mai mare decât valoarea estimată a serviciilor incluse în anexa nr. 2A la O.U.G. nr. 34/2006.
CAPITOLUL II
Dispoziţii aplicabile procedurii de achiziţie
SECŢIUNEA 1
Procedura aprobării organizării evenimentelor în străinătate
Art. 3
Prin eveniment se înţelege: orice eveniment cu rol în creşterea circulaţiei turistice în România sau cu impact în creşterea notorietăţii României ca destinaţie turistică, organizat în străinătate de către Autoritate sau la care Autoritatea participă în calitate de coorganizator, împreună cu asociaţiile profesionale, patronale şi organizaţiile neguvernamentale cu activitate în domeniul turismului, cu autorităţile administraţiei publice locale şi centrale şi alte entităţi cu activitate cu impact în domeniul turismului, de tipul: conferinţe de presă, mese rotunde, gale, seri româneşti, evenimente de tipul road-show, congrese, seminare, burse de turism, precum şi orice alte tipuri de evenimente culturale, artistice, sportive de imagine, organizate în vederea dezvoltării destinaţiilor, formelor şi produselor turistice.