In M. Of. 148/2012 a fost publicat Ordinul Nr. 492/C/2012 Nr. 205/2012 pentru aprobarea Procedurii de solicitare si emitere, in format electronic, a adeverintei privind inregistrarea documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social. La data publicarii sale a fost abrogat Ordinul 2.112/2010.


MINISTERUL JUSTIŢIEI
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ

ORDIN Nr. 492/C/2012 Nr. 205/2012

pentru aprobarea Procedurii de solicitare şi emitere, în format electronic, a adeverinţei privind înregistrarea documentului care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social şi a certificatului pentru spaţiul cu destinaţie de sediu social

M.Of. nr. 148 din 6.3.2012

În temeiul:

– art. 17 alin. (3) din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

– art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare;

– art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul justiţiei şi preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emit următorul ordin:

Art. 1
Se aprobă Procedura de solicitare şi emitere, în format electronic, a adeverinţei privind înregistrarea documentului care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social şi a certificatului pentru spaţiul cu destinaţie de sediu social, prevăzută în anexa nr. 1.

Art. 2
Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, oficiile registrului comerţului, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de tehnologia informaţiei, precum şi prin direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 3
Oficiile registrului comerţului vor asigura personalul necesar pentru preluarea şi transmiterea către administraţiile finanţelor publice a cererilor de înregistrare a documentului care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social şi de eliberare a certificatului pentru spaţiul cu destinaţie de sediu social (denumite în continuare cerere AFP) şi pentru primirea de la administraţiile finanţelor publice a certificatelor pentru spaţiul cu destinaţie de sediu social (denumite în continuare certificat de sediu social) şi a adeverinţelor privind înregistrarea documentului care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social (denumite în continuare adeverinţă pentru documentul de sediu social).

Art. 4
Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor asigura personalul necesar pentru primirea de la oficiile registrului comerţului a cererilor AFP, precum şi pentru transmiterea către acestea a certificatelor de sediu social şi a adeverinţelor pentru documentul de sediu social.

Art. 5
Se aprobă modelul şi conţinutul următoarelor formulare:

a) „Cerere de înregistrare a documentului care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social şi de eliberare a certificatului pentru spaţiul cu destinaţie de sediu social“, prevăzută în anexa nr. 2;

b) „Adeverinţă privind înregistrarea documentului care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social“, prevăzută în anexa nr. 3;

c) „Certificat pentru spaţiul cu destinaţie de sediu social“, prevăzut în anexa nr. 4.

Art. 6
Anexele nr. 1–4 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 7
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.112/2010 pentru aprobarea Procedurii de emitere, în format electronic, a Adeverinţei privind înregistrarea documentului care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social şi a Certificatului pentru spaţiul cu destinaţie de sediu social, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 1 iulie 2010, cu modificările ulterioare.

Art. 8
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul justiţiei,

Lidia Barac,

secretar de stat

Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,

Sorin Blejnar

ANEXA Nr. 1
PROCEDURĂ de solicitare şi emitere, în format electronic, a adeverinţei privind înregistrarea documentului care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social şi a certificatului pentru spaţiul cu destinaţie de sediu social

Art. 1
Prezenta procedură se aplică societăţilor comerciale care, potrivit prevederilor art. 17 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia de a înregistra, la înmatriculare şi la schimbarea sediului social, documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social şi de a obţine certificatul pentru spaţiul cu destinaţie de sediu social, denumit în continuare certificat de sediu social.

Art. 2
Odată cu cererea de înmatriculare sau de înregistrare a menţiunii privind schimbarea sediului social (denumită în continuare cererea RC), societatea comercială, prin reprezentantul său legal sau prin persoana împuternicită de acesta, depune la oficiul registrului comerţului în a cărui rază teritorială îşi are sediul social o cerere de înregistrare a documentului prevăzut la art. 1 (denumită în continuare cererea AFP).

Art. 3
(1) Formatul cererii AFP este prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.

(2) Pe cererea AFP, oficiul registrului comerţului menţionează numărul de înregistrare al cererii RC pe care cererea AFP o însoţeşte.

Art. 4
(1) Oficiul registrului comerţului transmite prin poşta electronică cererea AFP scanată organului fiscal competent, folosind portalul http://www.extranet.fiscnet.ro, secţiunea „Acces aplicaţie MAIL“, imediat după înregistrarea la oficiul registrului comerţului a cererii RC.

(2) La cererea AFP va fi anexat, scanat, actul doveditor al dreptului de folosinţă depus de solicitant în susţinerea cererii RC, în conformitate cu prevederile art. 69 alin. (1) lit. b) din Normele metodologice privind modul de ţinere a registrelor comerţului, de efectuare a înregistrărilor şi de eliberare a informaţiilor, aprobate prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.594/C/2008.

(3) Înaintarea către organul fiscal competent a actului doveditor al dreptului de folosinţă depus în susţinerea cererii RC, precum şi eliberarea şi transmiterea adeverinţei privind înregistrarea documentului care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social, denumită în continuare adeverinţă pentru documentul de sediu social, şi a certificatului de sediu social nu sunt condiţionate de înregistrarea, în scopul stabilirii impozitului pe venit, a actului doveditor al dreptului de folosinţă la organul fiscal.

Art. 5
(1) În sensul prezentei proceduri, organul fiscal competent este administraţia finanţelor publice municipală, orăşenească, comunală sau a sectoarelor municipiului Bucureşti din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în a cărei rază teritorială se află situat spaţiul cu destinaţie de sediu social.

(2) Conducătorul fiecărui organ fiscal competent desemnează o persoană responsabilă cu aplicarea prevederilor prezentei proceduri, precum şi un înlocuitor al acesteia. Persoanele sunt desemnate din cadrul compartimentului cu atribuţii în gestionarea registrului contribuabililor.

(3) În aplicarea prezentei proceduri, Direcţia generală de tehnologia informaţiei din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală atribuie o adresă de e-mail dedicată fiecărui organ fiscal competent. Lista organelor fiscale şi a adreselor de e-mail se comunică Oficiului Naţional al Registrului Comerţului.

Art. 6
(1) Organul fiscal competent organizează evidenţa documentelor care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiilor cu destinaţie de sediu social în cadrul registrului de evidenţă a spaţiilor cu destinaţie de sediu social.

(2) Registrul prevăzut la alin. (1) se organizează la nivel de adresă a spaţiului şi se gestionează la nivelul organelor fiscale competente, cu ajutorul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de Direcţia generală de tehnologia informaţiei, şi cuprinde:

a) adresa completă a spaţiului cu destinaţie de sediu social (stradă, număr, bloc, apartament, localitate, judeţ/sector);

b) datele de identificare a titularului dreptului de folosinţă (numele şi prenumele/denumirea, domiciliul/domiciliul fiscal şi codul de identificare fiscală);

c) documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social (tipul documentului, numărul şi data);

d) perioada de valabilitate a dreptului de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social (data de început, data de final).

Art. 7
(1) Organul fiscal, după primirea pe e-mail a documentaţiei de la oficiul registrului comerţului, verifică datele înscrise în cerere cu cele din actele doveditoare şi preia informaţiile în registrul de evidenţă a spaţiilor cu destinaţie de sediu social, înscriind şi numărul de înregistrare atribuit de oficiul registrului comerţului cererii.

(2) Documentele primite şi emise în aplicarea prezentei proceduri se arhivează, în format electronic, de către organul fiscal.

Art. 8
Organul fiscal emite şi transmite prin poşta electronică oficiului registrului comerţului expeditor adeverinţa pentru documentul de sediu social şi certificatul de sediu social, potrivit modelelor prevăzute în anexele nr. 3 şi 4 la ordin, în format pdf, înscriind în acestea şi numărul de înregistrare atribuit de oficiul registrului comerţului cererii RC.

Art. 9
(1) Pentru cererile AFP însoţite de actul doveditor al dreptului de folosinţă, primite de către organul fiscal competent în prima jumătate a programului de lucru, între orele 8,00–12,00, certificatele de sediu social şi adeverinţele pentru documentul de sediu social se emit şi se transmit către oficiile registrului comerţului în aceeaşi zi, până la ora 16,00, utilizând portalul http://www.extranet.fischet.ro, secţiunea „Acces aplicaţie MAIL“.

(2) Pentru cererile AFP însoţite de actul doveditor al dreptului de folosinţă, primite de către organul fiscal competent în a doua jumătate a programului de lucru, între orele 12,00–16,00, certificatele de sediu social şi adeverinţele pentru documentul de sediu social se emit şi se transmit către oficiile registrului comerţului în prima jumătate a programului de lucru din ziua imediat următoare, între orele 8,00–12,00, utilizând portalul http://www.extranet.fiscnet.ro, secţiunea „Acces aplicaţie MAIL“.

(3) În cazul în care documentaţia este incompletă sau nu este lizibilă, precum şi dacă, din alte motive, nu pot fi emise certificatele de sediu social şi adeverinţele pentru documentul de sediu social, organul fiscal competent va notifica, de îndată, oficiului registrului comerţului. Notificarea, care va cuprinde în mod obligatoriu numărul de înregistrare la registrul comerţului a cererii RC şi motivul pentru care nu pot fi emise documentele, se transmite utilizând portalul http://www.extranet.fiscnet.ro, secţiunea „Acces aplicaţie MAIL“.

(4) Dacă motivele pentru care nu pot fi emise certificatele de sediu social şi adeverinţele pentru documentul de sediu social pot fi înlăturate numai de către societatea comercială, prin reprezentantul său legal sau prin persoana împuternicită de acesta, oficiile registrului comerţului vor dispune măsurile necesare.

(5) Dacă certificatele de sediu social nu sunt transmise în termenele prevăzute la alin. (1) şi (2), precum şi în cazul prevăzut la alin. (3), oficiile registrului comerţului amână soluţionarea cererilor RC, pe motivul lipsei certificatului de sediu social şi a adeverinţei pentru documentul de sediu social.

Art. 10
(1) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va asigura utilizatorilor oficiilor registrului comerţului care au acces pe portalul http://www.extranet.fiscnet.ro, secţiunea „Acces aplicaţie Registre Generale“ şi drepturile de acces, pe acelaşi portal, la secţiunea „Acces aplicaţie MAIL“.

(2) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va asigura utilizatorilor oficiilor registrului comerţului asistenţă tehnică de specialitate pentru utilizarea portalului http://www.extranet.fiscnet.ro, secţiunea „Acces aplicaţie MAIL“.

Art. 11
Timbrele fiscale în valoare de 4 lei aferente cererilor AFP se anulează prin aplicarea acestora pe cererea depusă la oficiul registrului comerţului.

 ANEXA Nr. 2 *) Cerere de înregistrare a documentului care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social şi de eliberare a certificatului pentru spaţiul cu destinaţie de sediu social

ANEXA Nr. 3  –  ADEVERINŢĂ privind înregistrarea documentului care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social

MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală

adresa

  Direcţia generală a finanţelor publice a ………./

Administraţia Finanţelor Publice ……….

Nr. ………./……….

Tel.:

Fax:

e-mail:

Documentul (denumirea documentului) ………. nr. ………. din data de ………., care atestă dreptul de folosinţă pentru spaţiul cu destinaţie de sediu social, situat în localitatea ………., str. ………. nr. ………., bl. ………., sc. ………., et. ………. ap. ………., judeţul/sectorul ………., a fost înregistrat la organul fiscal competent.

Prezenta adeverinţă nu certifică valabilitatea dreptului de folosinţă pentru spaţiul cu destinaţie de sediu social, care face obiectul documentului înregistrat.

Conducătorul unităţii fiscale

Numele şi prenumele ……….

Semnătura şi ştampila unităţii ……….

Cod M.F.P.14.13.02.40  
 
 
 ANEXA Nr. 4  CERTIFICAT pentru spaţiul cu destinaţie de sediu social
 
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală

adresa

  Direcţia generală a finanţelor publice a ………./

Administrarea Finanţelor Publice a ……….

Nr. ………./……….

Tel.:

Fax:

e-mail:

Ca urmare a Cererii de înregistrare a documentului care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social şi de eliberare a certificatului pentru spaţiul cu destinaţie de sediu social nr. ………. din data de ………. şi a documentelor anexate acesteia, precum şi a Adeverinţei privind înregistrarea documentului care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social nr. ………. din data de ………., se certifică prin prezentul act că, începând cu data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 54/2010 privind unele măsuri pentru combaterea evaziunii fiscale, cu modificările ulterioare, pentru imobilul situat în: localitatea ………., str. ………. nr. ………., bl. ………., ap. ………., et. ………., judeţul/sectorul ……….

□ nu a fost înregistrat un alt document care atestă cedarea dreptului de folosinţă a acestui spaţiu cu destinaţie de sediu social;

□ a fost înregistrat un număr de alte documente care atestă cedarea dreptului de folosinţă a acestui imobil cu destinaţie de sediu social.

S-a eliberat prezentul certificat pentru:

□ înmatricularea unei societăţi comerciale;

□ schimbarea sediului social al societăţii comerciale:

Şeful administraţiei finanţelor publice

Numele şi prenumele ……….

Semnătura şi ştampila unităţii ……….

Cod M.F.P.14.13.21.40  
 
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.