A fost publicat in M. Of. 666/2011 Ordinul 1786/C/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si functionarea Registrului national notarial al regimurilor matrimoniale si procedura de inscriere si consultare a acestuia
Ordin 1786/C/2011
Art. 1
Se aprobă Normele metodologice privind organizarea şi funcţionarea Registrului naţional notarial al regimurilor matrimoniale şi procedura de înscriere şi consultare a acestuia, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data intrării în vigoare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată.
p. Ministrul justiţiei,
Lidia Barac,
secretar de stat
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind organizarea şi funcţionarea Registrului naţional notarial al regimurilor matrimoniale şi procedura de înscriere şi consultare a acestuia
Art. 1
(1) În Registrul naţional notarial al regimurilor matrimoniale, denumit în continuare R.N.N.R.M., organizat la nivelul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, se înscriu, pentru opozabilitate faţă de terţi, regimul matrimonial ales de soţi – comunitatea legală, separaţia de bunuri sau comunitatea convenţională – precum şi orice schimbare ulterioară a regimului matrimonial ales.
(2) Alegerea regimului separaţiei de bunuri sau a regimului comunităţii convenţionale se face prin convenţie matrimonială. Regimul matrimonial al separaţiei de bunuri şi regimul matrimonial al comunităţii convenţionale se înscriu în baza convenţiei matrimoniale prin care s-a ales.
(3) Regimul matrimonial al comunităţii legale de bunuri se înscrie în baza actului de căsătorie pe care s-a făcut această menţiune potrivit art. 291 din Codul civil, dacă soţii aleg la încheierea căsătoriei respectivul regim matrimonial.
Art. 2
(1) Convenţia matrimonială, precum şi orice act prin care se modifică, se revocă sau se anulează aceasta se înscriu în R.N.N.R.M. pentru opozabilitate faţă de terţi.
(2) Convenţia matrimonială se înscrie în R.N.N.R.M. numai după încheierea căsătoriei.
(3) Evidenţa actelor notariale menţionate la art. 1 şi la art. 2 alin. (1) se ţine centralizat la nivelul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, pe suport material şi electronic, ambele forme fiind identice şi obligatorii.
Art. 3
În R.N.N.R.M. se înregistrează cel puţin următoarele menţiuni:
a) numărul şi data formularului de înscriere a actului juridic sau, după caz, de interogare a R.N.N.R.M., alocate în mod automat de aplicaţia informatică;
b) numele şi prenumele părţilor, anterioare şi ulterioare încheierii căsătoriei, rezultate din actele de identitate ale părţilor şi, respectiv, din actul de căsătorie comunicat R.N.N.R.M., în copie, de către autoritatea care a încheiat căsătoria;
c) codul numeric personal al părţilor;
d) regimul matrimonial ales: comunitatea legală, separaţia de bunuri sau comunitatea convenţională;
e) date privind actul de căsătorie pe baza căruia se face înscrierea regimului comunităţii legale de bunuri;
f) date privind actul prin care se modifică, se revocă sau se anulează convenţia matrimonială.
Art. 4
(1) În cazul convenţiei matrimoniale încheiate, modificate sau revocate în timpul căsătoriei, notarul public care autentifică actul notarial supus înscrierii comunică de îndată în format electronic, în ziua îndeplinirii procedurii de autentificare a convenţiei matrimoniale, a actului de modificare sau, după caz, de revocare a acesteia, copia actului juridic şi formularul de înscriere.
(2) Oricare dintre soţi poate solicita îndeplinirea formalităţilor de publicitate. Cererea de înscriere poate fi adresată notarului public, camerei notarilor publici sau direct registrului.
Art. 5
(1) La cererea notarilor publici sau a oricărei persoane fizice sau juridice, chiar dacă aceasta nu justifică un interes, R.N.N.R.M. eliberează extrase privind datele înregistrate în cuprinsul acestuia, extrase care vor fi certificate de către emitent. Extrasul nu va cuprinde CNP-ul şi adresa soţilor.
(2) Cererea de informaţii poate fi adresată notarului public, camerei notarilor publici sau direct R.N.N.R.M. Notarul public sau, după caz, camera notarilor publici are obligaţia de a comunica R.N.N.R.M. cererea de informaţii, completând în acest scop, în format electronic, formularul de interogare a R.N.N.R.M.
(3) Verificarea în R.N.N.R.M. se face pe baza formularului prevăzut de alin. (2). În soluţionarea cererii de informaţii, R.N.N.R.M. eliberează extrasul prevăzut la art. 334 alin. (5) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată. Extrasul, certificat de emitent, va purta semnătura operatorului şi ştampila administratorului registrului.
Art. 6
(1) Pentru înscrierea în R.N.N.R.M. a actelor prevăzute de art. 1 şi art. 2 alin. (1), precum şi pentru interogarea R.N.N.R.M. se percepe taxă. Cuantumul şi modalitatea de plată se stabilesc de Consiliul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici. Taxa se percepe pe act juridic supus înregistrării.
(2) Taxa pentru interogarea R.N.N.R.M. se plăteşte de către notarul public sau camera notarilor publici, urmând ca acestora să le fie plătită contravaloarea taxei de către persoana care a solicitat interogarea.
(3) Sunt scutite de taxă cererile adresate R.N.N.R.M. de către autorităţile şi instituţiile publice.
Art. 7
(1) Dacă se constată că o înscriere este eronată se va proceda la rectificarea sau anularea acesteia şi, după caz, la efectuarea unei noi înscrieri, care la rubrica „Observaţii“ va cuprinde o menţiune despre înscrierea anterioară.
(2) După efectuarea noii înscrieri se va elibera un nou extras, care va cuprinde atât noua înscriere, cât şi pe cea anterioară, cu evidenţierea părţii din înscriere rectificată sau anulată.
(3) Rectificarea sau anularea unei înscrieri se face la cererea notarului public, a camerei notarilor publici, a oricărei persoane interesate sau din oficiu, pe baza dispoziţiei Comisiei de experţi în materie notarială. Până la soluţionarea de către Comisia de experţi în materie notarială a cererii de rectificare sau anulare a înscrierii eronate, aplicaţia va emite un mesaj de avertizare în acest sens.
(4) Taxa pentru rectificarea sau anularea unei înscrieri eronate din culpa notarului public se suportă de către acesta. Pentru rectificarea sau anularea unei înscrieri eronate din culpa administratorului R.N.N.R.M. nu se percepe taxă.
Art. 8
(1) Pentru a asigura evidenţa pe suport material a actelor juridice prevăzute de art. 1 şi art. 2 alin. (1) se procedează astfel: în prima zi lucrătoare a fiecărei luni se vor tipări înregistrările lunii precedente, împreună cu proceseleverbale de deschidere şi, respectiv, de închidere a R.N.N.R.M., iar responsabilul de R.N.N.R.M. sau persoana desemnată de către acesta va semna, va ştampila şi va lega paginile respective. Registrele pe suport electronic vor avea aceeaşi structură ca şi cele pe suport material.
(2) La începutul primei zile lucrătoare a fiecărui an, aplicaţia va reiniţializa numerotarea înregistrărilor actelor şi procedurilor notariale, prima înregistrare purtând numărul „1“.
Art. 9
(1) Cererile de înscriere sau de verificare transmise prin intermediul formularelor electronice vor primi în mod automat numere succesive în ordine crescătoare şi dată, cronologic. Data recepţionării de către R.N.N.R.M. a cererii prin intermediul programului informatic va fi cel puţin în format an/lună/zi.
(2) După efectuarea înscrierii sau verificării, solicitantului i se eliberează un extras certificat.
(3) Orice interogare se va face numai în baza de date a R.N.N.R.M., fără a se efectua verificări la notarul public care a autentificat actul juridic.
Art. 10
Actele juridice menţionate la art. 1 şi art. 2 alin. (1), încheiate de către notarii străini sau de către alte autorităţi străine, vor fi înscrise doar de către administratorul R.N.N.R.M., cu consultarea prealabilă a Comisiei de experţi în materie notarială.
Art. 11
(1) Consiliul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici stabileşte, prin hotărâre, modul de administrare şi verificare a R.N.N.R.M.
(2) În aplicarea prezentelor norme, Consiliul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici va elabora instrucţiuni de înscriere, interogare şi verificare a R.N.N.R.M., pe care le va comunica notarilor publici, camerelor notarilor publici şi personalului R.N.N.R.M. Prin instrucţiuni se vor stabili modelul R.N.N.R.M., datele care urmează să se comunice R.N.N.R.M., modelul formularelor de înscriere şi verificare, modelul extrasului eliberat de R.N.N.R.M. în urma verificărilor şi înscrierilor, modul de transmitere a datelor către şi de către R.N.N.R.M., procedurile de administrare a datelor rezultate în urma înscrierilor şi verificărilor, modalităţile de gestionare a R.N.N.R.M., precum şi alte proceduri şi documente necesare funcţionării R.N.N.R.M. Instrucţiunile vor fi publicate şi accesibile publicului pe site-ul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici.
(3) Documentele R.N.N.R.M. sunt conservate şi păstrate de administratorul R.N.N.R.M. în condiţiile legii şi ale nomenclatorului arhivistic aprobat de Arhivele Naţionale ale României la propunerea Uniunii Naţionale a Notarilor Publici.
Art. 12
Uniunea Naţională a Notarilor Publici va lua măsurile necesare pentru organizarea şi funcţionarea R.N.N.R.M., pentru ca acesta să fie funcţional la data intrării în vigoare a Legii nr. 287/2009, republicată.