Regulamentul 4/2011 al BNR, publicat in M. Of. 316/2011, a produs modificari in Regulamentul 21/2009 privind institutiile de plata, la articolele: Art. 1 , Art. 15 , Art. 36 , Art. 37 , CAPITOLUL IV1, Art. 521, Art. 522, Art. 54 , Art. 84 , Art. 861, Art. 87 , ANEXA Nr. 5, ANEXA Nr. 51 , ANEXA Nr. 6
Va prezentam articolele care au suferit modificari in Regulamentul 21/2009, in forma actualizata/consolidata a acestora, asa cum pot fi vizualizata in Biblioteca juridico-aconomica online Legalis 2.0:
„Regulamentul 21/2009 … Art 1
(1) Prezentul regulament se aplică instituţiilor de plată, persoane juridice române, denumite în continuare instituţii de plată, şi stabileşte regulile privind înfiinţarea şi derularea activităţii instituţiilor de plată, precum şi privind supravegherea prudenţială a acestora.
(2) Prezentul regulament reglementează:
1.(i)
cerinţele şi documentaţia ce trebuie prezentată Băncii Naţionale a României în vederea autorizării funcţionării instituţiilor de plată;
2.(ii)
procedura de notificare a Băncii Naţionale a României în vederea prestării de servicii de plată prin intermediul unui agent;
3.(iii)
metodologia de calcul al nivelului minim şi componenţa fondurilor proprii;
4.(iii1) condiţiile privind desfăşurarea activităţii de creditare;
5.(iv)
măsurile de protejare a fondurilor primite pentru executarea operaţiunilor de plată;
6.(v)
procedura de notificare a Băncii Naţionale a României asupra modificărilor intervenite în situaţia instituţiilor de plată; şi
7.(vi)
cerinţele de raportare.
modificat de
Regulament nr. 4/2011 – pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 21/2009 privind instituţiile de plată din 5 mai 2011, M. Of. 316/2011 ;
„Regulamentul 21/2009 … Art 15
În vederea obţinerii autorizaţiei de prestare de servicii de plată, solicitanţii trebuie să prezinte Băncii Naţionale a României – Direcţia reglementare şi autorizare o cerere de autorizare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1, însoţită de următoarele informaţii şi documente:
a) planul de activitate cuprinzând descrierea obiectivelor, politicilor şi strategiilor instituţiei de plată, cu detalierea tipurilor de servicii de plată vizate a fi desfăşurate, însuşit de persoanele responsabile pentru conducerea şi administrarea activităţii de prestare de servicii de plată;
b) planul de afaceri cuprinzând estimările situaţiilor financiare pe primii 3 ani de activitate, care să demonstreze că solicitantul este capabil să angajeze sistemele, resursele şi procedurile adecvate şi proporţionale cu natura şi întinderea activităţii vizate, precum şi estimările necesarului şi ale nivelului fondurilor proprii determinate pe primii 3 ani de activitate, însuşit de persoanele responsabile pentru conducerea şi administrarea activităţii de prestare de servicii de plată. Datele previzionate vor fi fundamentate. Planul de afaceri trebuie să se bazeze pe date plauzibile şi să demonstreze inclusiv fezabilitatea proiectului;
b) planul de afaceri, cuprinzând estimările situaţiilor financiare pe primii 3 ani de activitate, care să demonstreze că solicitantul este capabil să angajeze sistemele, resursele şi procedurile adecvate şi proporţionale cu natura şi întinderea activităţii vizate, după caz, ultima situaţie financiară anuală şi cea mai recentă situaţie financiară, depuse la organele competente, precum şi estimările necesarului şi ale nivelului fondurilor proprii determinate pe primii 3 ani de activitate, însuşit de persoanele responsabile pentru conducerea şi administrarea activităţii de prestare de servicii de plată. Datele previzionate vor fi fundamentate. Planul de afaceri trebuie să se bazeze pe date plauzibile şi să demonstreze inclusiv fezabilitatea proiectului;
c) certificatul constatator eliberat de oficiul registrului comerţului din care să rezulte că instituţia de plată deţine un nivel al capitalului social situat la nivelul stabilit de lege pentru capitalul iniţial sau, după caz, un raport întocmit de un auditor statutar ori o firmă de audit din care să rezulte că instituţia de plată deţine capital iniţial la nivelul prevăzut de lege; în cazul instituţiilor de plată care au obligaţia legală de auditare a situaţiilor financiare, raportul trebuie elaborat de către auditorul statutar sau de firma de audit a instituţiei de plată;
d) descrierea măsurilor ce urmează a fi întreprinse în conformitate cu art. 31–33 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009 în vederea protejării fondurilor utilizatorilor serviciilor de plată, care să cuprindă cel puţin o justificare a alegerii metodei şi o prezentare a mecanismului propus, cu identificarea tuturor elementelor relevante prevăzute la art. 80 alin. (2);
e) descrierea cadrului formal de administrare a activităţii de prestare de servicii de plată şi a mecanismelor de control intern, inclusiv a principiilor şi regulilor care vor sta la baza procedurilor de administrare a riscurilor la care este sau ar putea fi expusă instituţia de plată, a procedurilor administrative şi contabile, care să demonstreze că acestea sunt cuprinzătoare şi adaptate la natura, întinderea şi complexitatea serviciilor de plată prestate de instituţia de plată; prezentarea procedurilor de administrare a riscurilor cuprinde şi indicarea metodei ce se intenţionează a se utiliza pentru determinarea necesarului de fonduri proprii, fundamentată astfel încât Banca Naţională a României să fie încredinţată asupra adecvării metodei la situaţia concretă a instituţiei de plată, utilizând estimările furnizate potrivit lit. b);
f) descrierea mecanismelor de control intern instituite de solicitant pentru a se conforma obligaţiilor legale în materie de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului şi Regulamentului (CE) nr. 1.781/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 noiembrie 2006 cu privire la informaţiile privind plătitorul care însoţesc transferurile de fonduri;
g) descrierea structurii organizatorice a solicitantului, inclusiv politica de personal, referitoare cel puţin la recrutarea şi instruirea personalului şi, dacă este cazul, informaţii privind intenţia de utilizare a agenţilor şi modalitatea în care se va asigura respectarea cerinţelor legale de către aceştia, informaţii privind intenţia de deschidere de sucursale, politicile în domeniul externalizării unor activităţi, activităţile propuse a fi externalizate şi tipurile de entităţi către care se va realiza externalizarea, indicarea sistemelor de plăţi la care instituţia de plată va participa, direct sau prin intermediul altui participant, şi modalitatea în care se realizează participarea;
h) lista acţionarilor semnificativi, mărimea participaţiilor deţinute şi documentaţia prevăzută la art. 18, pentru fiecare dintre aceştia;
h) lista acţionarilor semnificativi şi mărimea participaţiilor deţinute de fiecare dintre aceştia şi, potrivit art. 8 alin. (2), documentaţia prevăzută la art. 18;
i) lista persoanelor care au legături strânse cu instituţia de plată şi, pentru fiecare dintre acestea, documentaţia prevăzută la art. 19;
j) lista persoanelor responsabile pentru conducerea şi administrarea activităţii de prestare de servicii de plată şi documentaţia prevăzută la art. 20, pentru fiecare dintre acestea;
k) elementele de identificare a auditorului statutar sau a firmei de audit, dacă este cazul;
l) informaţiile referitoare la aranjamentele de audit destinate asigurării protejării intereselor utilizatorilor de servicii de plată, în contextul obiectivelor vizate la lit. d), e) şi g);
m) actul constitutiv, statutul şi/sau contractul de societate, după caz, şi dovada înregistrării acestora la oficiul registrului comerţului;
n) certificatul de înregistrare eliberat de oficiul registrului comerţului.
modificat de
Regulament nr. 4/2011 – pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 21/2009 privind instituţiile de plată din 5 mai 2011, M. Of. 316/2011 ;
„Regulamentul 21/2009 …. Art 36
(1) Potrivit metodei C necesarul fondurilor proprii se determină pe baza veniturilor obţinute de instituţia de plată din activitatea de prestare de servicii de plată în anul financiar precedent, prin aplicarea următorului algoritm de calcul:
1. determinarea valorii indicatorului relevant, prin însumarea veniturilor din dobânzi, veniturilor din comisioane şi altor venituri din exploatare şi deducerea din valoarea astfel obţinută a cheltuielilor cu dobânzile;
2. împărţirea pe tranşe valorice a rezultatului obţinut la pct. 1 şi ajustarea fiecărei tranşe valorice prin aplicarea unui coeficient de ponderare, după cum urmează:
– 10% pentru tranşa valorică de până la echivalentul în lei a 2,5 milioane euro inclusiv;
– 8% pentru tranşa valorică ce depăşeşte echivalentul în lei a 2,5 milioane euro şi până la echivalentul în lei a 5 milioane euro inclusiv;
– 6% pentru tranşa valorică ce depăşeşte echivalentul în lei a 5 milioane euro şi până la echivalentul în lei a 25 milioane euro inclusiv;
– 3% pentru tranşa valorică ce depăşeşte echivalentul în lei a 25 milioane euro şi până la echivalentul în lei a 50 milioane euro inclusiv;
– 1,5% pentru tranşa valorică ce depăşeşte echivalentul în lei a 50 milioane euro inclusiv;
3. însumarea rezultatelor obţinute la pct. 2;
4. ajustarea sumei obţinute la pct. 3 prin aplicarea unui coeficient stabilit în funcţie de activitatea de prestare de servicii de plată desfăşurată de instituţia de plată, astfel:
a) 0,5 pentru activitatea prevăzută la art. 8 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009;
b) 0,8 pentru activitatea prevăzută la art. 8 lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009;
c) 1 pentru activităţile prevăzute la art. 8 lit. a)–e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009.
(2) Pentru determinarea indicatorului relevant prevăzut la alin. (1) se vor avea în vedere următoarele:
a) nu se includ veniturile extraordinare;
b) cheltuielile legate de externalizarea unor servicii pot fi deduse numai dacă externalizarea se realizează către entităţi care sunt supuse supravegherii prudenţiale în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009.
(3) Necesarul fondurilor proprii al unei instituţii de plată calculat potrivit metodei C nu poate fi mai mic decât maximul dintre valoarea obţinută prin aplicarea algoritmului precizat la alin. (1) şi 80% din media aritmetică simplă calculată pe baza nivelurilor fondurilor proprii aferente ultimelor 3 exerciţii financiare.
(3) Necesarul fondurilor proprii al unei instituţii de plată calculat potrivit metodei C nu poate fi mai mic decât maximul dintre valoarea obţinută prin aplicarea algoritmului precizat la alin. (1) şi 80% din media aritmetică simplă calculată pe baza necesarului fondurilor proprii aferente ultimelor 3 exerciţii financiare.
modificat de
Regulament nr. 4/2011 – pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 21/2009 privind instituţiile de plată din 5 mai 2011, M. Of. 316/2011 ;
„Regulament 21/2009 … Art. 37
(1) În cazul în care în primul an de activitate în domeniu instituţia de plată nu a desfăşurat activitate pe perioada unui an financiar complet, în locul datelor înregistrate în anul financiar precedent instituţia de plată utilizează, în vederea aplicării metodelor prevăzute la art. 34–36, datele previzionate în planul de activitate pentru primul an financiar.
(2) În situaţia în care instituţia de plată nu a împlinit 3 ani financiari de activitate, media aritmetică a nivelului fondurilor proprii prevăzută la art. 36 alin. (3) se calculează raportat la anii financiari împliniţi.
(2) În situaţia în care instituţia de plată nu a împlinit 3 ani financiari de activitate, media aritmetică a necesarului fondurilor proprii prevăzută la art. 36 alin. (3) se calculează raportat la anii financiari împliniţi.
(3) În scopul aplicării alin. (1), în cazul în care datele previzionale în planul de activitate nu mai sunt plauzibile, Banca Naţională a României solicită ajustarea corespunzătoare a acestora.
modificat de
Regulament nr. 4/2011 – pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 21/2009 privind instituţiile de plată din 5 mai 2011, M. Of. 316/2011 ;
„Regulamentul 21/2009 … Art. 521
(1) Instituţiile de plată care înregistrează un nivel semnificativ al activităţii de creditare trebuie să aplice reglementările Băncii Naţionale a României în domeniul limitării riscului de credit la creditele destinate persoanelor fizice.
(2) În cazul instituţiilor de plată care desfăşoară şi activitatea de creditare prevăzută la art. 22 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/2010, cu modificările şi completările ulterioare, nivelul activităţii supuse cerinţei de la alin. (1) se determină prin cumularea activităţii de creditare legate de serviciile de plată cu cea realizată cu respectarea prevederilor Legii nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare.
modificat de
Regulament nr. 4/2011 – pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 21/2009 privind instituţiile de plată din 5 mai 2011, M. Of. 316/2011 ;
„Regulament 21/2009 … Art. 522
(1) În aplicarea art. 521 alin. (1), prin nivel semnificativ al activităţii de creditare se înţelege îndeplinirea cumulativă a limitelor aferente celor două criterii prevăzute la alin. (2) pentru 3 perioade de raportare trimestrială succesive.
(2) Limitele prevăzute la alin. (1) sunt următoarele:
a) nivelul cumulat al capitalurilor proprii şi surselor împrumutate pe baza contractelor de împrumut/finanţare existente în sold să fie de minimum 50.000.000 lei;
b) nivelul cumulat al creditelor/finanţărilor acordate şi angajamentelor asumate existente în sold, determinate conform art. 521 alin. (2), să fie de minimum 25.000.000 lei.
(3) Se consideră că instituţiile de plată nu mai înregistrează un nivel semnificativ al activităţii de creditare în cazul în care pentru o perioadă care cuprinde 3 raportări trimestriale succesive nu mai îndeplinesc cel puţin una dintre limitele aferente criteriilor prevăzute la alin. (2).
modificat de
Regulament nr. 4/2011 – pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 21/2009 privind instituţiile de plată din 5 mai 2011, M. Of. 316/2011 ;
modificat de
Regulament nr. 4/2011 – pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 21/2009 privind instituţiile de plată din 5 mai 2011, M. Of. 316/2011 ;
„Regulamentul 21/2009 … Art. 54
(1)Instituţiei de plată îi este interzis să utilizeze pentru alte scopuri contul deschis la o instituţie de credit în care depune fondurile protejate potrivit metodei prevăzute la art. 31 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009.
(2) Instituţiile de plată pot deschide conturile pentru protejarea fondurilor potrivit alin. (1) numai la instituţii de credit autorizate să desfăşoare activitate într-un stat membru.
modificat de
Regulament nr. 4/2011 – pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 21/2009 privind instituţiile de plată din 5 mai 2011, M. Of. 316/2011 ;
„Regulamentul 21/2009 …Art. 84
(1) Instituţiile de plată calculează până la finele primei luni a fiecărui an necesarul de fonduri proprii pentru anul în curs, potrivit prevederilor cap. IV secţiunea 1.
(2) Instituţiile de plată raportează Băncii Naţionale a României – Direcţia supraveghere necesarul de fonduri proprii în termen de 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar anterior.
(2) Instituţiile de plată raportează Băncii Naţionale a României – Direcţia supraveghere necesarul de fonduri proprii în termenul prevăzut pentru depunerea la Banca Naţională a României a situaţiilor financiare anuale.
(3) Fără a aduce atingere dispoziţiilor art. 37, raportarea trebuie însoţită de prezentarea detaliată a calculului realizat pe baza datelor auditate.
modificat de
Regulament nr. 4/2011 – pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 21/2009 privind instituţiile de plată din 5 mai 2011, M. Of. 316/2011 ;
„Regulamentul 21/2009 … Art. 861
(1) Instituţiile de plată care desfăşoară activitate de creditare raportează trimestrial Băncii Naţionale a României – Direcţia supraveghere situaţia privind activitatea de creditare, potrivit criteriilor prevăzute la art. 522 alin. (2), prin intermediul formularului prevăzut în anexa nr. 51.
(2) Instituţiile de plată care desfăşoară activitate de creditare şi care nu au obligaţia organizării şi conducerii contabilităţii conform reglementărilor contabile emise de Banca Naţională a României vor avea în vedere la calcularea şi raportarea trimestrială la Banca Naţională a României – Direcţia supraveghere conturile corespunzătoare în care sunt înregistrate capitalurile proprii şi sursele împrumutate pe baza contractelor de împrumut/finanţare, respectiv creditele/finanţările acordate şi angajamentele asumate cuprinse în planul de conturi prevăzut de reglementările contabile aplicabile acestor entităţi.
modificat de
Regulament nr. 4/2011 – pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 21/2009 privind instituţiile de plată din 5 mai 2011, M. Of. 316/2011 ;
„Regulamentul 21/2009 … Art. 87
(1) În aplicarea art. 35 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009 instituţiile de plată raportează anual, în termen de 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, elemente din bilanţ şi din contul de profit şi pierderi.
(1) În aplicarea art. 35 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/2010, cu modificările şi completările ulterioare, instituţiile de plată raportează anual informaţiile contabile reprezentând elemente de bilanţ şi cont de profit şi pierdere referitoare la serviciile de plată, în termenul prevăzut pentru depunerea la Banca Naţională a României a situaţiilor financiare anuale.
(2) Raportarea se realizează prin completarea şi transmiterea anexei nr. 6 şi trebuie însoţită de raportul de audit.
modificat de
Regulament nr. 4/2011 – pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 21/2009 privind instituţiile de plată din 5 mai 2011, M. Of. 316/2011 ;