Ordinele 426/2011 si 425/2011 modifica Ordinul 61/2004 privind punerea in aplicare a regulamentelor si instructiunilor Consiliului Concurentei, respectiv Ordinul 724/2010 pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind conditiile, termenele si procedura pentru acceptarea si evaluarea angajamentelor, in cazul practicilor anticoncurentiale. De asemenea Ordinul 78/2006 a fost abrogat de Ordinul 421/2011. Reamintim – din activitatile de inceput de an ale institutiei – ca la data de 15.02.2011 Consiliul Concurentei a amendat companiile Orange si Vodafone pentru abuz de pozitie dominanta. La inceputul lunii curente seful grupului de comunicatii Vodafone, a avut o intrevedere cu premierul Emil Boc discutand printre altele si despre amenda de 28,3 mil. euro aplicata operatorului Vodafone Romania de Consiliul Concurentei, impresia fiind ca aceasta este exagerata.
Va prezentam modificarile produse in Ordinul 64/2004 si in Ordinul 724/2010 asa cum pot fi vizualizate acestea in Biblioteca Legislativa online Legalis 2.0:
„Ordinul 64/2004 ….. ANEXA Nr. 2
REGULAMENT
privind stabilirea şi perceperea tarifelor pentru procedurile şi serviciile prevăzute de Legea concurenţei nr. 21/1996 şi regulamentele emise în aplicarea acesteia
În temeiul art. 28 alin. (1) şi (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliului Concurenţei adoptă prezentul regulament:
Abrogat….”
„… Ordinul 724/2010 …. ANEXĂ
INSTRUCŢIUNI
privind condiţiile, termenele şi procedura pentru acceptarea şi evaluarea angajamentelor, în cazul practicilor anticoncurenţiale
În temeiul art. 27 alin. (3) lit. c) şi al art. 462 alin. (7) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Concurenţei adoptă prezentele instrucţiuni.
I. Introducere
1. Potrivit art. 26 alin. (1) lit. c) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, Consiliul Concurenţei acceptă angajamente în condiţiile legii.
2. Prevederile art. 462 din lege asigură cadrul legal pentru adoptarea unei decizii prin care autoritatea de concurenţă conferă forţă juridică obligatorie angajamentelor asumate de părţi în vederea înlăturării situaţiei care a condus la declanşarea investigaţiei.
3. Scopul prezentelor instrucţiuni este acela de a oferi orientări în ceea ce priveşte mecanismul de acceptare a angajamentelor propuse de întreprinderi în cazul practicilor anticoncurenţiale, în vederea înlăturării situaţiei care a condus la declanşarea investigaţiei.
4. Procedura de angajamente prevăzută la art. 462 din lege se desfăşoară în paralel cu procedura de investigaţie propriuzisă, iar documentele întocmite sau comunicate în baza acesteia vor constitui obiectul unui dosar distinct de cel de investigaţie. Desfăşurarea discuţiilor privind acceptarea de angajamente propuse de întreprinderi nu suspendă desfăşurarea investigaţiei, iar cererile efectuate de întreprinderi sau alte documente din dosarul privind angajamentele nu pot fi folosite în cadrul investigaţiei.
5. În vederea asigurării transparenţei, certitudinii juridice, precum şi a unui cadru unitar de abordare şi de analiză în această materie, prezentele instrucţiuni detaliază condiţiile, criteriile, termenele şi procedura pentru acceptarea şi evaluarea angajamentelor propuse de întreprinderi.
6. În sensul prezentelor instrucţiuni, sintagma „practici anticoncurenţiale“ trebuie înţeleasă ca incluzând înţelegerile, deciziile asociaţiilor de întreprinderi şi practicile concertate care intră sub incidenţa art. 5 din lege, precum şi a art. 101 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, denumit în continuare TFUE, şi comportamentele unilaterale care intră sub incidenţa art. 6 din lege, precum şi a art. 102 din TFUE.
II. Principii generale
7. Scopul principal urmărit prin acceptarea angajamentelor este restabilirea rapidă a mediului concurenţial normal, prin luarea unor măsuri de natură a înlătura situaţia care a determinat Consiliul Concurenţei să declanşeze o investigaţie. Prin acceptarea de angajamente sunt urmărite obiective precum împiedicarea repetării unor astfel de practici anticoncurenţiale, îmbunătăţirea mediului concurenţial şi realizarea unei economii de procedură, prin reducerea duratei şi a costurilor aferente unei investigaţii.
8. Iniţiativa formulării de propuneri de angajamente aparţine exclusiv întreprinderilor faţă de care s-a declanşat investigaţia. Întreprinderile au libertatea de a decide cu privire la natura, conţinutul, durata sau alte elemente relevante ale angajamentelor pe care le propun în vederea înlăturării situaţiei care a determinat declanşarea investigaţiei.
9. Închiderea unei investigaţii printr-o decizie de acceptare a angajamentelor este o situaţie de excepţie. Prin urmare, utilizarea angajamentelor trebuie limitată la acele situaţii în care este evident că intervenţia întreprinderilor, prin asumarea voluntară de angajamente şi prin punerea acestora în practică, conduce la restabilirea rapidă şi durabilă a mediului concurenţial normal sau într-o manieră mai eficientă decât s-ar fi realizat prin intervenţia Consiliului Concurenţei, prin emiterea unei decizii de constatare a unei încălcări, de aplicare a unei amenzi şi/sau de impunere de măsuri corective. Faptul că, prin acceptarea de către Consiliul Concurenţei a angajamentelor, întreprinderile evită constatarea unei încălcări a regulilor de concurenţă şi eventuala aplicare a unei amenzi nu modifică scopul principal urmărit prin acceptarea de angajamente.
10. Consiliul Concurenţei nu va accepta angajamente în acele cazuri în care consideră, la aprecierea sa, că aplicarea unei sancţiuni răspunde mai bine obiectivelor politicii de concurenţă.
Condiţiile de bază pentru acceptarea angajamentelor
11. Consiliul Concurenţei poate accepta numai angajamentele care înlătură situaţia care a condus la declanşarea investigaţiei şi care contribuie, suplimentar, la protecţia concurenţei. Angajamentele trebuie să elimine în întregime problemele de concurenţă şi trebuie să fie complete, eficiente din toate punctele de vedere şi să poată fi puse în aplicare în mod efectiv, într-o perioadă scurtă de timp. Eficacitatea angajamentelor va fi apreciată prin prisma capacităţii acestora de a rezolva problemele de concurenţă identificate de Consiliul Concurenţei. Angajamentele trebuie să prezinte un grad de certitudine suficient privind punerea lor în aplicare.
12. Angajamentele trebuie să fie relevante, adică trebuie să aibă legătură cu încălcarea suspectată. Pot fi considerate ca fiind relevante şi acele angajamente a căror îndeplinire facilitează îndeplinirea altor angajamente propuse. Cu privire la aprecierea proporţionalităţii angajamentelor propuse, evaluarea Consiliului Concurenţei se limitează la verificarea faptului că angajamentele în discuţie răspund preocupărilor cu privire la care aceasta a informat întreprinderile în cauză. În cadrul exercitării acestei verificări, Consiliul Concurenţei trebuie totuşi să ia în considerare interesele terţilor.
13. Aprecierea îndeplinirii acestor condiţii va fi făcută în funcţie de circumstanţele specifice fiecărui caz. Consiliul Concurenţei va lua în considerare toţi factorii relevanţi legaţi de angajamentul respectiv, printre care tipul, amploarea şi aria de aplicare a angajamentului propus, folosind ca termeni de referinţă structura şi caracteristicile distinctive ale pieţei pe care apar problemele de concurenţă, inclusiv poziţia părţilor şi a altor operatori pe piaţă.
Condiţii de formă
14. Pentru a putea fi luată în considerare, propunerea de angajamente trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie prezentată în scris, sub semnătura reprezentatului legal al întreprinderii sau a persoanei expres împuternicite în acest scop. În cazul în care aplicarea şi/sau monitorizarea angajamentelor presupune participarea unor terţi, propunerea va fi însoţită de contractele sau antecontractele încheiate între întreprinderea care oferă angajamentele şi terţii în cauză. Acestea pot cuprinde clauze care să condiţioneze valabilitatea acestora de emiterea de către Consiliul Concurenţei a unei decizii de acceptare a angajamentelor;
b) să fie prezentată în termenul stabilit potrivit pct. 30;
c) să reprezinte o ofertă serioasă, fermă, neechivocă, precisă, completă, necondiţionată şi irevocabilă pe perioda analizării de către Consiliul Concurenţei a propunerilor formulate. Propunerea trebuie să fie suficient de detaliată, astfel încât să permită Consiliului Concurenţei realizarea unei evaluări complete;
d) să cuprindă explicaţii cu privire la modul în care ansamblul angajamentelor şi fiecare dintre acestea permite înlăturarea situaţiei care a condus la declanşarea investigaţiei;
e) să cuprindă detalii cu privire la mecanismul de monitorizare propus de părţi, atunci când este cazul;
f) să fie însoţită de o versiune neconfidenţială a propunerii de angajamente, necesară pentru consultarea de către Consiliul Concurenţei a terţilor interesaţi.
III. Tipuri de angajamente
15. Angajamentele pot fi comportamentale sau structurale. Se va examina de la caz la caz dacă un angajament este adecvat pentru a elimina problemele de concurenţă identificate. Pentru a obţine un rezultat optim, angajamente structurale pot fi combinate cu cele comportamentale.
16. Angajamentele sunt considerate comportamentale în situaţia în care reprezintă o obligaţie asumată de întreprinderi de a adopta un anumit comportament pe piaţă în raport cu terţii.
17. Angajamentele comportamentale sunt pozitive atunci când reprezintă o obligaţie de a se comporta într-o anumită manieră şi negative atunci când presupun o obligaţie de a se abţine de la un anumit comportament.
18. Angajamentele comportamentale au caracter flexibil, putând fi ajustate în funcţie de circumstanţele specifice fiecărui caz. Angajamentele comportamentale care depind şi de acţiunea unor terţi sunt angajamente cu un nivel de certitudine redus şi nu pot fi în principiu acceptate ca angajamente de sine stătătoare decât dacă părţile prezintă în scris acordul necondiţionat al respectivului terţ.
19. Angajamentele structurale produc o modificare imediată şi definitivă în structura pieţei şi nu necesită, în principiu, o monitorizare pe termen mediu sau lung.
IV. Procedura pentru evaluarea şi acceptarea angajamentelor
Iniţierea şi desfăşurarea discuţiilor privind propunerile de angajamente
20. Întreprinderile pot contacta în scris, din propria iniţiativă, Consiliul Concurenţei pentru a verifica disponibilitatea autorităţii de concurenţă de a se angaja în discuţii privind acceptarea de angajamente în cazul ce face obiectul investigaţiei.
Întreprinderile pot contacta Consiliul Concurenţei în orice moment după ce au luat cunoştinţă de declanşarea investigaţiei şi de cadrul acesteia, însă cel mai târziu până la data transmiterii de către Consiliul Concurenţei a raportului de investigaţie potrivit art. 44 alin. (1) din lege. Având în vedere scopul principal urmărit prin angajamente, şi anume restabilirea rapidă a mediului concurenţial, angajamentele vor fi acceptate cu atât mai uşor cu cât acestea sunt formulate mai devreme după declanşarea investigaţiei.
21. Într-un termen de maximum 3 luni, Consiliul Concurenţei va aduce la cunoştinţa acestora dacă, în cazul ce face obiectul investigaţiei, pot fi iniţiate sau nu discuţii privind angajamentele.
22. După primirea intenţiei întreprinderilor de a propune angajamente, echipa de investigaţie va realiza o evaluare a problemelor concurenţiale şi a oportunităţii de a intra în discuţii privind acceptarea de angajamente, pe care o va supune dezbaterii Plenului Consiliului Concurenţei. Plenul se va pronunţa în principiu cu privire la oportunitatea iniţierii discuţiilor, va desemna persoanele care vor reprezenta Consiliul Concurenţei în discuţii şi va stabili mandatul acestora.
23. Atunci când apreciază că în cazul ce face obiectul investigaţiei nu este oportună iniţierea de discuţii privind angajamentele, Consiliul Concurenţei va informa în scris întreprinderile în acest sens.
24. Consiliul Concurenţei poate refuza iniţierea de discuţii privind angajamentele şi atunci când, din cauza numărului întreprinderilor implicate în practica ce face obiectul investigaţiei, nu ar fi posibilă atingerea scopului urmărit prin acceptarea de angajamente.
25. Atunci când apreciază că în cazul ce face obiectul investigaţiei este oportună iniţierea de discuţii privind angajamentele, Consiliul Concurenţei va informa în scris întreprinderile în acest sens.
26. Atunci când în practica ce face obiectul investigaţiei sunt implicate două sau mai multe întreprinderi, iar Consiliul Concurenţei a fost abordat doar de o parte dintre acestea în vederea iniţierii de discuţii privind angajamentele, Consiliul Concurenţei va informa şi celelalte întreprinderi cu privire la acest fapt. În situaţia în care nu toate întreprinderile îşi exprimă disponibilitatea de a formula angajamente, Consiliul Concurenţei va stabili, de la caz la caz, în funcţie de circumstanţe, dacă prin emiterea unei decizii de acceptare de angajamente este atins scopul acestora.
27. Dacă două sau mai multe dintre întreprinderile investigate fac parte din acelaşi grup de întreprinderi, acestea pot participa la o întâlnire comună sau îşi pot desemna un reprezentant comun care să le reprezinte în faţa Consiliului Concurenţei.
28. Consiliul Concurenţei poate organiza o întâlnire în care să fie discutate preocupările legate de concurenţă generate de practica ce face obiectul investigaţiei, precum şi angajamentele pe care întreprinderea intenţionează să le propună.
29. Atunci când în practica ce face obiectul investigaţiei sunt implicate două sau mai multe întreprinderi, Consiliul Concurenţei va organiza întâlniri separate cu fiecare întreprindere.
30. Consiliul Concurenţei va transmite întreprinderilor un document în care vor fi prezentate îngrijorările concurenţiale care constituie obiectul investigaţiei şi va comunica întreprinderilor termenul în care trebuie să prezinte în scris propunerea de angajamente.
31. Înaintarea unei propuneri de angajamente nu poate fi considerată ca o recunoaştere din partea întreprinderii a existenţei unei încălcări. Consiliul Concurenţei nu va folosi oferirea de angajamente de către întreprindere pentru a proba într-o decizie ulterioară înţelegerea sau practica întreprinderii.
32. După primirea propunerii de angajamente, Consiliul Concurenţei va efectua o evaluare preliminară a îndeplinirii condiţiilor de formă şi, dacă este necesar, va acorda întreprinderii, o singură dată, posibilitatea de a-şi completa propunerea, într-un termen care nu poate depăşi 30 de zile.
33. Dacă întreprinderea nu îşi completează propunerea de angajamente în termenul indicat sau dacă neîndeplinirea condiţiilor de formă persistă, Consiliul Concurenţei va informa întreprinderea cu privire la respingerea angajamentelor şi va continua procedura de investigaţie.
34. Dacă în urma discuţiilor purtate cu întreprinderile Consiliul Concurenţei identifică dificultăţi semnificative legate de aplicarea sau monitorizarea angajamentelor, autoritatea de concurenţă poate decide renunţarea la procedura privind angajamentele şi continuarea procedurii de investigaţie. Părţile vor fi informate în scris în acest sens.
Evaluarea preliminară a angajamentelor şi testul de piaţă
35. În situaţia în care angajamentele propuse sunt considerate prima facie acceptabile, Consiliul Concurenţei va publica pe pagina sa de internet un rezumat al cazului şi conţinutul esenţial al angajamentelor propuse. Terţii interesaţi îşi pot prezenta observaţiile în termenul stabilit de autoritatea de concurenţă. Acest termen nu poate fi mai scurt de 15 zile. Pe lângă publicarea pe pagina de internet, Consiliul Concurenţei poate solicita anumitor persoane fizice sau juridice ori instituţii şi autorităţi publice să formuleze observaţii cu privire la angajamentele propuse.
36. După evaluarea observaţiilor formulate de terţi, Consiliul Concurenţei poate organiza o întâlnire în cadrul căreia va prezenta întreprinderii rezultatele testului de piaţă. Dacă este cazul, Consiliul Concurenţei poate să solicite întreprinderii să îşi modifice propunerea de angajamente, într-un termen care nu poate depăşi 30 de zile. Dacă întreprinderea nu modifică propunerea de angajamente în termenul indicat, se consideră că aceasta a renunţat la posibilitatea formulării de angajamente, situaţie în care Consiliul Concurenţei va continua procedura de investigaţie.
Decizia privind acceptarea angajamentelor
37. Atunci când constată că angajamentele propuse sunt suficiente pentru protecţia concurenţei şi că îndeplinirea lor conduce la înlăturarea situaţiei care a determinat declanşarea investigaţiei, Consiliul Concurenţei va emite o decizie prin care conferă forţă obligatorie angajamentelor propuse de întreprinderi.
38. Decizia privind acceptarea angajamentelor va specifica perioada pentru care întreprinderea este ţinută de aceste angajamente. Obligaţia întreprinderii de a respecta angajamentele încetează de drept la data expirării perioadei prevăzute în decizia privind acceptarea angajamentelor.
39. Decizia adoptată de Consiliul Concurenţei potrivit prevederilor art. 462 alin. (3) din lege va fi comunicată de îndată părţilor.
40. Atunci când constată că angajamentele propuse nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 462 alin. (3) din lege, Consiliul Concurenţei va informa în scris întreprinderea cu privire la motivele respingerii propunerii de angajamente şi la continuarea procedurii de investigaţie.
V. Monitorizarea îndeplinirii angajamentelor
41. Consiliul Concurenţei va monitoriza îndeplinirea angajamentelor cuprinse în decizia emisă potrivit prevederilor art. 462 alin. (3) din lege.
42. În funcţie de natura şi de complexitatea angajamentelor asumate de părţi şi ţinând cont de faptul că pot exista situaţii în care Consiliul Concurenţei nu poate fi implicat zilnic, în mod direct, în supravegherea punerii în aplicare a angajamentelor, Consiliul Concurenţei poate solicita părţilor să propună numirea unui mandatar care să monitorizeze respectarea angajamentelor. Prin aceasta, părţile garantează eficacitatea angajamentelor şi permit Consiliului Concurenţei să se asigure că angajamentele propuse vor fi îndeplinite cu un grad suficient de certitudine.
43. Detaliile referitoare la mecanismul de monitorizare vor fi incluse în decizia de acceptare a angajamentelor.
44. Monitorizarea va cuprinde acţiunile de urmărire a îndeplinirii angajamentelor, prin efectuarea de verificări periodice, solicitarea de informaţii şi documente, precum şi prin luarea oricăror măsuri considerate necesare în vederea respectării fiecărui angajament.
45. Mandatarul poate fi o societate de management, de consultanţă, de audit sau orice altă instituţie similară. Mandatarul trebuie să fie independent de Consiliul Concurenţei şi de întreprinderea în cauză, să deţină calificările necesare îndeplinirii misiunii sale, să se bucure de o bună reputaţie şi să nu ridice suspiciuni privind existenţa unui conflict de interese.
46. Atribuţiile şi competenţele mandatarului vor fi detaliate în contractul de mandat încheiat între întreprinderea în cauză şi mandatar. Consiliul Concurenţei va examina şi va aproba termenii contractului de mandat. Remunerarea mandatarului revine în sarcina întreprinderii în cauză. Părţile nu pot emite nicio instrucţiune către mandatar fără aprobarea Consiliului Concurenţei. Mandatarul însărcinat cu monitorizarea va păstra confidenţialitatea oricăror secrete de afaceri ale părţilor şi ale terţilor.
47. Mandatarul va transmite Consiliului Concurenţei rapoarte periodice privind îndeplinirea angajamentelor, precum şi alte informaţii şi/sau rapoarte suplimentare, la solicitarea acestuia.
48. Monitorizarea se va desfăşura pe toată perioada prevăzută în decizia privind angajamentele şi va fi finalizată printr-un raport de monitorizare ce va fi prezentat Consiliului Concurenţei.
VI. Sancţiuni
49. Neîndeplinirea angajamentelor asumate prin decizia Consiliului Concurenţei de acceptare a angajamentelor este sancţionată potrivit prevederilor art. 51 alin. (1) lit. e) din lege.
50. Potrivit prevederilor art. 54 alin. (1) lit. c) din lege, Consiliul Concurenţei poate obliga, prin decizie, întreprinderile sau asociaţiile de întreprinderi la plata unor amenzi cominatorii, în sumă de până la 5% din cifra de afaceri zilnică medie din anul financiar anterior sancţionării pentru fiecare zi de întârziere, calculate de la data stabilită prin decizie, pentru a le determina să respecte angajamentele cărora Consiliul Concurenţei le-a conferit forţă obligatorie prin decizia adoptată potrivit prevederilor art. 462 alin. (3) din lege.
51. Potrivit prevederilor art. 462 alin. (5) din lege, Consiliul Concurenţei poate, la cerere sau din oficiu, să redeschidă procedura de investigaţie atunci când:
a) intervine o schimbare esenţială privind oricare dintre faptele pe care s-a fundamentat decizia;
b) întreprinderile acţionează contrar angajamentelor asumate;
c) decizia a fost fundamentată pe informaţii incomplete, inexacte sau care induc în eroare, furnizate de părţi.
VII. Dispoziţii finale
52. Întreprinderile împotriva cărora au fost declanşate investigaţii aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni au la dispoziţie un termen de două luni de la această dată pentru a contacta Consiliul Concurenţei în scopul verificării disponibilităţii autorităţii de concurenţă de a participa la discuţii privind angajamente în respectivele cazuri. În plus, Consiliul Concurenţei va trimite către fiecare întreprindere aflată în investigaţie la momentul intrării în vigoare a acestor norme şi care nu a iniţiat o astfel de procedură o înştiinţare cu privire la posibilitatea de a beneficia de prevederile art. 462 din lege, fără ca această înştiinţare să oblige Consiliul Concurenţei în ceea ce priveşte intrarea efectivă în discuţii privind angajamentele.
52. Întreprinderile împotriva cărora au fost declanşate investigaţii aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni au la dispoziţie un termen de două luni de la această dată pentru a contacta Consiliul Concurenţei în scopul verificării disponibilităţii autorităţii de concurenţă de a participa la discuţii privind angajamente în respectivele cazuri. În plus, Consiliul Concurenţei va informa, prin orice mijloace de comunicare, inclusiv prin publicarea unui comunicat pe pagina web a instituţiei, întreprinderile aflate în investigaţie la momentul intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni şi care nu au iniţiat o astfel de procedură, cu privire la posibilitatea de a beneficia de prevederile art. 462 din lege, fără ca această informare să oblige Consiliul Concurenţei în ceea ce priveşte intrarea efectivă în discuţii privind angajamentele.
53. Prezentele instrucţiuni se pun în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
…..”