Ministrul Justitiei, domnul Catalin Predoiu, a dat luni 13 septembrie, o declaratie de presa privind propunerea legislativa referitoare la unele masuri de intarire a capacitatii institutionale a ICCJ.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) are un rol fundamental în realizarea justiţiei şi interpretarea şi aplicarea unitară a legii, respectiv unificarea jurisprudenţei.
Acest rol a fost semnificativ întărit de prevederile legii micii reforme.
Ministerul Justiţiei (MJ) a sprijinit şi va sprijini măsurile de creştere a capacităţii instituţionale a ÎCCJ şi va continua să acţioneze pentru a creşte relevanţa acestei instituţii, în cadrul legilor de organizare a Justiţiei şi în acord cu statutul magistraţilor.
Senatul României are pe ordinea de zi de astăzi, 13 decembrie, o propunere legislativă prin care se prevede în esenţă desprinderea unor segmente administrative din organigrama MJ şi alipirea lor în structura organizatorică a ÎCCJ, în vederea transferului bugetelor instanţelor de la MJ la ÎCCJ.
MJ nu poate susţine această propunere legislativă pentru motivele indicate mai jos.
Este inacceptabilă modificarea structurii organizatorice a ÎCCJ prin desfiinţarea implicită a capacităţii instituţionale a MJ.
Direcţiile administrative care, în concepţia propunerii legislative respective, ar urma să treacă de la MJ la ÎCCJ, administrează nu numai bugetul instanţelor, dar desfăşoară şi activităţi cu incidenţă în administrarea bugetelor penitenciarelor, probaţiunii, cetăţeniei, INEC-ului, spitalelor arondate MJ, precum şi alte sarcini importante pentru rolul legal şi constituţional al MJ.
Transferul lor pur şi simplu de la MJ la ÎCCJ ar face imposibilă desfăşurarea activităţii acestor domenii indicate.
Transferul bugetelor instanţelor trebuie să facă obiectul unor discuţii instituţionale între MJ şi ÎCCJ, pe baza argumentelor pro şi contra, demers iniţiat de MJ prin scrisoarea adresată ÎCCJ încă din data de 27 octombrie, prin care indicam şi o serie de teme de reflecţie pe marginea cărora, în opinia noastră, trebuie purtat dialogul.
Acest demers a fost urmat de o întâlnire pe această temă, urmând ca MJ să primească o poziţie instituţională de răspuns al ÎCCJ de la care să pornim această dezbatere.
Răstimpul scurt avut la dispoziţie de ÎCCJ şi mai ales lipsa oricăror măsuri preparatorii anterioare a condus la împrejurarea ca acest demers al discuţiilor dintre cele două instituţii să trebuiască a fi prelungit şi în 2011.
Pe de altă parte, perspectiva noului CSM impune o consultare şi a acestui for asupra acestui subiect important.
Ministerul Justiţiei este gata să continue aceste discuţii, plecând de la practica europeană şi necesitatea obţinerii unui buget cât mai bun pentru Justiţie, ca şi aceea a unei cheltuiri optime a banului public pentru cetăţeni.
Pe această bază ne vom fundamenta poziţia instituţională în Senat faţă de propunerea legislativă vizată şi ne-am fundamentat poziţia instituţională faţă de propunerea Ministerului Finanţelor Publice de prorogare a termenului prevăzut de art.136 din Legea nr.303/2004.
Sursa: Ministerul Justitiei